سرگیجه به خاطر مشکل درگوش داخلی (سرگیجه محیطی) یا مغز(سرگیجه مرکزی) اتفاق می‌افتد. رایج‌ترین علت سرگیجه در کودکی سرگیجه پاروکسیمال خوش‌خیم(BPV) است. حملات سرگیجه‌  BPV بصورت ناگهانی اتفاق می‌افتند و ممکن است کودکان کم‌سن‌تر را وحشت‌زده کند. علائم شامل عدم تعادل، رنگ‌پریدگی، انحراف چشم وعدم ثبات هستند ولی میزان هوشیاری تغییر نمی‌کند.برای ارزیابی سرگیج باید سابقه بیماری از کودک یا فردی که از وی مراقبت می‌کند گرفته‌شود و بررسی فیزیکی و تست‌های آزمایشگاهی(در صورت وجود)  انجام شود تا علت زمینه‌ای علائم مشخص شود.طی حملات سرگیجه‌ درمان به‌صورت حمایتی است اما در سرگیجه مزمن ممکن است نیاز به بررسی ‌های خاص برای شناخت علت بیماری و درمان متناسب با داروها و/یا فیزیوتراپی(وستیبولار) باشد.

سرگیجه در کودکان

علت سرگیجه چیست؟

علت دقیق سرگیجه همیشه مشخص نیست. اما چنانچه کودک مشکلی در گوش داخلی خود داشته باشد مغز ممکن است سیگنال‌های اشتباه دریافت کندکه این می‌تواند منجر به بروز سرگیجه شود. در زیر به شایع‌ترین علل مشکلات گوش داخلی در کودکان اشاره شده‌است:

• احتقان: هر چیزی که احتقان ایجاد کند(مثل سرماخوردگی‌ها، آلرژی‌ها یا عفونت سینوسی). احتقان باعث می‌شود مایع از طریق شیپور استاش به سمت بالا برمی‌گردد. شیپور استاش گوش را به سینوس ها متصل می‌کند.
  • التهاب لابیرنت: وضعیتی که به دلیل بروز یک عفونت ویروسی در لابیرنت(بخشی از گوش داخلی) اتفاق می‌افتد.
  • آسیب سر: گاهی اوقات به دلیل آسیبی که به سر کودکان وارد شده ساختارگوش داخلی نیز دچار آسیب می‌شود که می‌تواند منجر به سرگیجه شود. گاهی اوقات گوش داخلی صدمه‌ای ندیده اما کودکان به دنبال یک آسیب به سر یک ضربه محکم و ناگهانی را تجربه می‌کنند که می‌تواند علائمی مانند سرگیجه را ایجاد کند.
  • بیماری منییر: زمانی‌که بدن مقادیر غیرطبیعی از مایع را در گوش داخلی تولید کند حملات دوره‌ای سرگیجه همراه با صدای زنگ زدن در گوش و ناشنوایی ایجاد خواهد شد. این بیماری رایج نیست اما در کودکان می‌تواند اتفاق بیافتد.
  • سرگیجه پاروکسیمال خوش‌خیم کودکی: علائم شامل احساس چرخش ناگهانی، از دست دادن تعادل، حالت تهوع و استفراغ . این حملات دوره‌ای ممکن است چندین بار در ماه طی چند سال تکرار شوند اما اغلب تا سن 8 سالگی از بین می‌روند.
  • میگرن : نوع خاصی از میگرن وجود دارد که به آن میگرن سرخرگی بازیلار گفته می‌شودو باعث بروز سردرد و سرگیجه می‌شود. زمانی‌که مشکل سردرد حل می‌شود سرگیجه نیز از بین می‌رود.

علائم و نشانه‌ها

علائم زیر ممکن است در کودک مشاهده شود:

• حرکات چشمی نامنظم
  • نوسان سر
  • تلوتلو خوردن
  • مشکل در صاف راه رفتن
  • کشیده شدن به یک سمت
  • لرزیدن
  • افتادن

کودک ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

• احساس دوران
  • بیماری حرکت
  • حساسیت به نور و صدا
  • صدای زنگ زدن در گوش
  • درد گوش یا احساس پری و فشار در گوش‌ها
  • ناشنوایی
  • عرق کردن

سرگیجه چطور تشخیص داده می‌شود؟

پزشک سوالاتی را راجع به سلامت عمومی کودک و علائم وی خواهد پرسید. این راه اصلی برای تشخیص سرگیجه است. کودک و به ویژه سر و گوش‌های وی بررسی خواهد شد. هیچ تست خاصی برای تشخیص سرگیجه وجود ندارد. در برخی موارد تست‌هایی مانند سی تی اسکن یا MRI مغزی به منظور تعیین اینکه علت، وجود بیماری دیگری نباشد انجام می‌شود.

درمان سرگیجه در کودکان

روش درمان سرگیجه بستگی به علت آن دارد. اغلب اوقات سرگیجه به این دلیل که مغز قادر به تنظیم تغییرات درگوش داخلی است بدون هیچ درمانی از بین می‌رود.

درمان شامل:

• تمرین‌های فیزیوتراپی برای بهبود تعادل. فیزیوتراپیست ممکن است به کودک حرکات سر و بدن خاصی را آموزش دهد.
  • دارو برای بهبود علائمی چون تهوع و بیماری حرکت
  • آنتی بیوتیک برای درمان عفونت‌های گوش داخلی
  • داروهای استروئیدی برای کاهش تورم
  • قرص‌های مدر برای کاهش میزان مایع در گوش داخلی

دارو درمانی

درمان پزشکی برای سرگیجه ممکن است شامل مصرف دارو در زمان حمله باشد.

• آنتی هیستامین‎‌ها (مانند مسلیزین یا پرومتازین)
  • بنزودیازپین(مانند کلونازپام یا دیازپام) می‌توانند مصرف شوند اما بیشتر آرام بخش هستند.
  • پچ اسکوپولامین ترانس درمال نیز می‌تواند موثر باشد

حملات دوره‌ای کوتاه مانند مواردی که در سرگیجه پاروکسیمال خوش خیم BPVC اتفاق می‌افتد به مصرف داروی خاصی در زمان حمله  نیاز ندارد. چنانچه حملات به صورت مکرر اتفاق بیافتند داروها مورد استفاده در پیشگیری از میگرن می‌توانند برای پیشگیری مفید باشند. این داروها شامل پروپرانولول، آمی تریپ تیلین، توپیریمات و برای کودکان کم سن‌تر سیپوهپتادین.

چگونه فیزیوتراپی به درمان سرگیجه کمک می‌کند؟

در اشکالی از سرگیجه که گوش داخلی آسیب دیده و عملکرد آن گوش تثبیت شده هیچ تغییری درطول زمان در آن ایجاد نمی‌شود فیزیوتراپی می‌تواند نسبتا کمک کننده باشد. زمانی که گوش داخلی آسیب دیده فرد معمولا طی چند روز احساس دوران شدید در سر دارد. چنانچه پس از چندین هفته فرد هنوز عدم تعادل دارد فیزیوتراپی می‌تواند به بازگشت تعادل کمک کند. علتی که فیزیوتراپی مفید است این است که کمک می‌کند تا مغز بیاموزد از دست رفتن عملکرد در گوش را جبران کند. درست مانند اینکه شما می‌توانید با ورزش دادن ماهیچه‌های خود آنها را قوی کنید همچنین می‌توانید سیستم تعادلی در مغز خود را  با تمرین دادن وادار کنید بهتر عمل کند.

جلوگیری از آسیب و کنترل علائم

برای اجتناب از آسیب طی یک حمله سرگیجه، کودک نباید از ماشین‌ها استفاده کند. از فعالیت‌هایی مانند بالارفتن از ارتفاع و پیاده‌روی نیز باید اجتناب شود. برای جلوگیری از بدتر شدن علائم کودک باید از حرکت و تغییر موقعیت ناگهانی اجتناب کند. بسیار مهم است که موقعیت به آرامی تغییر کند.

چه موقع با پزشک کودک تماس بگیرید؟

چنانچه هریک از علائم زیر را مشاهده کردید سریعا با پزشک کودک خود تماس بگیرید:

• حملات سرگیجه تکرار شونده یا طولانی
  • سرگیجه شدید(کودک قادر به حرکت نیست)
  • سرگیجه همراه با مشکل دیگری مانند زنگ زدن گوش یا درد گوش pain، سردرد، گرفتگی گوش یا ناشنوایی
  • زمانی که کودک گیج به نظر می‌رسد یا مثل همیشه نیست.

سوالات رایج در مورد سرگیجه در کودکان